2 Lakaran 1 Hati

(الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر) “ Dunia ialah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.”

salam
....Pada jalan berliku, moga Allah luruskan langkahmu.......
....tika langit dunia runtuh,moga Allah teguhkan akidahmu..
....Tika datang kesusahan,moga Allah kuatkan hatimu.......
6:15 PG

Alam JIN

Dicatat oleh fazafillah

Kuasa jin dan kuasa Manusia..........

Sahabat-sahabat sekalian pernahkah kita mengetahui tentang dimananya terletaknya alam jin ini, sering kita berkata-kata tentang perihal jin ini, pada minggu ini suka lah saya untuk membincangkan bukan membincangkan tapi ingin menceritakan tentang alam jin serba sedikit..Kita mestilah mengetahui bahawa Jin mempunyai kuasa keatas sesuatu seperti manusia, bezanya mereka boleh bergerak dengan cepat dan berpindah randah dari satu tempat ke satu tempat yang lain...

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

39. Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum Engkau bangun dari tempat dudukmu, dan Sesungguhnya Aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah".

40. Berkata pula seorang Yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: "Aku akan membawakannya kepadamu Dalam sekelip mata!" setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisiNya, berkatalah ia: "Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku Adakah Aku bersyukur atau Aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. dan (sebenarnya) sesiapa Yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa Yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana Sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah"....(Surah AN-naml :39-40)

Kerana mereka (jin) mencuri perkhabaran langit untuk mengetahui sesuatu berita sebelum berlaku, tetapi semua ini teLah Dihalang sesudah diutuskan Nabi Muhammad s.a.w..

Jin dan hakikat kewujudannya, jin adalah kata pecah dari ijtinan, kerana mereka terlindung daripada pandangan manusia.selain dari itu juga jin adalah alam yang lain daripada alam manusia dan alam malaikat.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

27. Dan jin pula, Kami jadikan Dia sebelum itu, dari angin api Yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.

0 ulasan:

Catat Ulasan