2 Lakaran 1 Hati

(الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر) “ Dunia ialah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.”

salam
....Pada jalan berliku, moga Allah luruskan langkahmu.......
....tika langit dunia runtuh,moga Allah teguhkan akidahmu..
....Tika datang kesusahan,moga Allah kuatkan hatimu.......
6:19 PTG

iftor di Jordan

Dicatat oleh fazafillah

Pejam celik je...tanpa kite sedar sudah 16 Ramadhan kite semua menjalani ibadah puasa, bagi saya yang berpuasa di perantaun nie terasa begit cepat sekali masa berlalu..kerinduan terasa bila mengingatkan suasana berbuka puasa bersama adik-beradik di kampung..telatah anak saudara yang pelbagai ragam membuat hati yang jauh ini tersenyum sendirian..Bagi saya yang sudah 2 kali berpuasa di rantau orang, banyak cerita suka duka yang tak dapat dilupakan..Berbezanya puasa bersama keluarga dan bersama sahabat perjuangan..kenangan demi kenangan tercatit didalam diari hidup saya.


Fatrah imtihan baru 2 hari selesai,walaupun dalam imtihan, tapi banyak jugak jemputan untuk pergi berbuka puasa di rumah sahabat handai, inilah dinama rezeki di Bulan Yang Barakah ini alhamdullilah.Cuma kali ini agak menarik sedikit semalam baru sudah berbuka puasa di rumah RAzan Tarawneh( Sahabat arab).Ambil peluang sebaik yang mungkin, bila lagi nak pergi kalau bukan sekarang..betul tak?..



nie pemandangan dalam rumah..
woo...canttiknyer rumah mereka nie, dahsyat sungguh, bukan calang-calang orang jugak Razan nie,(macam jakun je)hihi.xdelh nak tunjuk sangat wat cam biasa jer..tapi memang kebiasaan rumah arab nie dalam memang cantik..nak tahu mereka jamu kami semua nie makan apa...jen jeng jeng..


yang nie, baru sayuran mrk..

Satu persatu, makanan mrk hidang, yang kami semua nie dah rasa gerun dah banyaknyer makanan kami ada 6org je, macam mana nak habis semua nie..memang dari awal agak dah, mesti sekak perut dibuatnya. menunyer 1 talam besar nasi maklubah dalamnyer ada ayam dicampur sekali, xtahu brp ekor mereka letak ayam, ada 1 talam daun dawali( daun anggur) ngan timun yang berisi nasi dan daging) sup spagethi, laban( susu masam), 2mangkuk besar apa ntah namanyer xingat, dan salatoh mereka..paling sedapnya asiiir( juis buah).penuh meja besar dibuanyer...kami nie semua perut halus-halus, nak makan macam ada 20orang je..

nie pulak mudabbal..roti yg digorenng

Yang paling bestnyer, kene paksa makan nie, aduii rasa nak nangis je dibuatnyer, mereka bukan faham orang melayu ni makan sikit je, sekali mereka taruh kat pinggan kami penuh ngan sebelah ayam..dengan berkat kesabaran makan sikit demi siki. rai sungguh tetamu datang..kalau tak makan, mereka kata Amanah nie kena makan, haram kalau tak makan habis nie..bila dah keluar ayat macam tu,habislah perut kami diproses...hihi....makanlah jugak nak ambil hati tuan rumah..:)


nie pulak dawali dan kusa..



Usai sudah solat magrib, kami dihidang dengan halawiyat dan kopi arab buah pelaga..bulat mata kami nie tengok,,perut dah buncit nak kene makan lagi..makanlah jugak dan selebihnya kami buat jahat sikit, letak dalam tisu bile Razan tak ada, kalau tak buat mahu nak tekeluar balik dibatnya..lepas habis kinafah mereka hantar jeli pulak sebagai pemanis mulut..bamyak sungguh makanan..ingat dah habis dah rupanyer ada lagi, kami nak balik dah nie, kena tahan suruh minum teh pudina pulak degan 1 talam buah-buahan..wow..hebat betul kami makan kali ni..memang macam nielah keadaan orang arab bila ada tetamu, selagi ada makanan, selagi itu mereka bagi kami makan,...walau apa-apa pun, seronok dan bersyukur dimurahkan rezeki..


hari ini ada 3 buah rumah arab ajak pergi iftor, nak pergi yang mana satu nie??

2 ulasan:

Nurul a.k.a Riko berkata...

Adik...mewahnyer makan kat sana. Nanti lepas abis poser..siler ler timbang berat badan yer...sure berkilo2 naik...wakakakaka.

fazafillah berkata...

hihihi....xnaik nyer berat badan..tunggu musim sejuk nanti...bulatlah adik...jgn risau kak un....hihihi

Catat Ulasan