2 Lakaran 1 Hati

(الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر) “ Dunia ialah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.”

salam
....Pada jalan berliku, moga Allah luruskan langkahmu.......
....tika langit dunia runtuh,moga Allah teguhkan akidahmu..
....Tika datang kesusahan,moga Allah kuatkan hatimu.......
6:58 PTG

12 Rabiu Awal...Tahun Gajah..menjelang lagi..

Dicatat oleh fazafillah


Laksana purnama dimalam gelap gelita, .Berita gembira seorang Nabi terakhir dilahirkan pada Tahun Gajah, hari Isnin tanggal 12 Rabiul Awal...Baginda adalah yatim ketika dilahirkan. Ayahdanya wafat ketika baginda baru dua bulan dalam kandungan ibunya. Setelah dilahirkan baginda dipelihara oleh datuknya 'Abdul Mutalib Yang kemudian disusukan kepada seorang perempuan dari puak Bani Sa'd Bakr yang bernama Halimah binti Abi Zuwaib.

Ahli sirah telah sebulat suara mengatakan bahawa kampung Bani Sa'd ketika itu mengalami kemarau yang teruk, Sesampai sahaja baginda ke rumah Halimah dan menyusu darinya ketika itu juga keadaan pun berubah. Kampung yang dulunya kering tandus mulai menghijau ladanng ternakan yang dahulu kelaparan kini bila kembali dari ladang ternakan kelihatan riang dan ucang-ucang susunya penuh dengan susu...

Kesemuanya ini menunjukkan kedudukan martabat Rasulullah semasa baginda masih bayi lagi.perjalanan kehidupan Rasulullah sama-samalah kita menghayati sirah Nabawiyyah...
Kekasih Allah, Nabi akhir zaman pembawa rahmat sekalian alam,pemimpin umat, pembela agama,sebagai ikutan umat di akhir zaman, sebagai pejuang cekalnya hati Baginda..tidak terbalas segala jasamu Ya Rasulullah..

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Orang yang bakhil ialah mereka yang disebut namaku akan tetapi ia tidak berselawat kepadaku. (Riwayat al-Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. (Riwayat Muslim).

*FIQH SIRAH ( MUHAMMAD SA'ID RAMADHAN AL-BUTI)

0 ulasan:

Catat Ulasan