2 Lakaran 1 Hati

(الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر) “ Dunia ialah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.”

....Pada jalan berliku, moga Allah luruskan langkahmu.......
....tika langit dunia runtuh,moga Allah teguhkan akidahmu..
....Tika datang kesusahan,moga Allah kuatkan hatimu.......
10:52 PTG

Kehebatan SYURGA menurut Al-Quran

Dicatat oleh fazafillah

Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.

Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran tentang kehebatan syurga Allah SWT yang sempat saya kumpul :

"Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa, sedang tempat kesudahan bagi orang-orang kafir ialah neraka." (Surah Ar-Ra'd; 35)

"Kedua syurga itu mempunyai pohon-pohonan dan buah-buahan." (Surah Ar-Rahman; 48)

"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir." (Surah Ar-Rahman; 50)

"Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang berpasangan." (Surah Ar-Rahman; 52)

"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat." (Surah Ar-Rahman; 54)

"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." (Surah Ar-Rahman; 56)

"Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang memancar." (Surah Ar-Rahman; 66)

"Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." (Surah Ar-Rahman; 70)

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan..." (Surah Luqman, 8)

"Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga itu ialah "salam"" (Surah Ibrahim; 23)

"Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam syurga, kecuali ucapan salam. Bagi mereka rezeki di syurga itu tiap-tiap pagi dan petang." (Surah Maryam; 62)

"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)

"Di syurga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa yang mereka minta." (Surah Yasin; 57)

"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera." (Surah Fathir; 33)

"....Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman." (Surah Al-Furqan; 76)

Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.

- Artikel iluvislam.com

2:35 PTG

Tiap minggu buat apa yer....

Dicatat oleh fazafillah

Sekarang nie musim berimtihan, tiap minggu ada sahaja paper yang perlu ditempuhi,minggu depan ada lagi 3 paper bagi aku,kesuntukkan masa disaat akhir beginilah selalunya..semalam dah selesai 1 paper bagi madah yang aku risau, bukan risau sebab apa, doc nyer agak menggerunkan jugak,itu bagi pendapat aku yang sentiasa berdebar-debar bila masuk kuliahnya..hari ahad nie ada lagi 1 paper bagi madah yang sama,kenelah aku bekerja keras lagi..masa begitu pantas berlalu,siang pendek malam panjang,begitulah dugaan yang harus ku tempuhi..

Habis sahaja kelas pagi, aku berehat sementara menuggu kelas petang.tiap hari khamis, aku akan pergi kelas petang, dalam pengajian tu, akulah seorang pelajar malizi yang lain semua makcik arab yang duduk berdekatan dan adalah jugak 2 remaja yang mengikuti pengajian tue,aku rasa seronok bila bersama mereka,menegur kesilapan aku, walaupun bahasa arab nie masih belum mantap lagi, fahamlah apa yang makcik arab nie kata, dan hari rabu pulak pergi rumah ummu hanadi belajar dengan die sorang2 jugak tue, nasiblah rumah ummu hanidi nie berdepan dengan rumah sewa aku jugak..walaupun ummu nie garang tapi kerana belajar aku kuatkan jugak,walaupun ada rasa gerun jugak..biasalah bila kita nak mencari ilmu kenalah redah dugaan macammana sekalipun..rutin harian tiap-tiap minggu selama 3 bulan nie...

sebenarnya aku suka bergaul dengan makcik lebih tua umur dari aku,sejak dari malaysia lagi memang aku suka bergaul dan bersembang dengan makcik yang lebih meningkat umurnya..dulu selalu ikut mak bersama kawan-kawan mak..sampai ke sini pun aku jadi rindu nak bergaul bersembang ngan golongan yang sebaya macam mak..sampailah ketika aku pergi masjid jumpalah golongan-golongan yang membuat aku tersenyum melihat mereka sembang,berseloro,ketawa dan macam-macam lagi...rindunya aku pada mak bila lihat muka makcik arab kat sini ada iras-iras muka mak aku...kekadang rasa terubat rindu tue bila bersama dengan mereka...itulah masa yang aku habiskan petang-petang bila hari kuliah..:)

Kekadang duduk rumah pun borin,duk dalam bilik tido tambah musim sejuk nie..:) sejak akhir-akhir nie..banyak aku menghabiskan masa menilai melihat memerhati memahami mendiamkan diri dengan keadaan sekeliling..ahad nie ada paper lagi,aku kene habiskan baca kalau tak baca melopongla aku nanti nak jawab .....ada masa nak menulis lagi...aku bukan pandai menulis, tapi sedang ingin mencuba sesuatu....:)

6:55 PTG

Hargailah Ia.....

Dicatat oleh fazafillah

Emmm....panjang emmm kali nie,..anda pernah ada sahabat tak?bagaimana sahabat anda?siapa sahabat anda?adakah sahabat seperti kawan?adakah sahabat anda talam dua muka?adakah sahabat anda jenis kawan makan kawan?adakah sahabat anda pentingkan diri sendiri dan adakah sahabat anda hanya berharap pada anda bila susah sahaja...bila susah baru cari bila senang ditinggalkan...emmm, kalau macam tuelah bagi saya,itu bukan sahabat namanya...

Dan adakah sahabat anda juga yang jenis depan manis mulut berbicara, belakang anda mulut busuk betul berbicara..ish...ish...dan anda pernah tak ada sahabat yang suka menceritakan hal orang lain pada anda( BZB)...mungkin pernah kan...bagi sayalah, kalau sahabat yang sebegitu, tak mustahil kite sendiri pun die pernah lakukan ...anda sanggup ke ada sahabat yang sebegiu..mesti tak nak kan...kalau begitu, itu bukannyer nama sahabat..dan setengah pulak, bile kita dah bersahabat dengan seseorang, mula lah ada yang (PHD)ish..ishh..xtahulah nak saya katakan macam mana,pantang tengok orang lain bahagia ke ceria ke happy ke, cubalah untuk kite tumpang tersenyum bila melihat kawan kite hari-harinya ceria..janganlah pulak kite jadi (MT).

susahkan kita nak jumpa sahabat yang betul-betul dinamakan sahabat, memang susah jugak bagi saya,ramai kawan boleh, nak cari yang betul-betul boleh kita percaya,emmm susahkan..

"Persahabatan adalah satu perjanjian, susah dan senang adalah diperlukan, bukan untuk dibalas...Kerinduan hanya datang setelah kita kehilangan seseorang yang kita sayang.Jadi hargailah apa yang kita sayang dan kita perolehi.

Kadangkala kita menyedari betapa kita menyayangi seseorang disaat kita kehilangan, Kadangkala kita rasa kita perlukannya disaat kita kesunyian, Kadangkala kita rasa hidup ini tidak bermakna lagi andai dia tiada di sisi...Dan kadangkala kita rasa,masa yang berlalu adalah sia-sia andai kita tidak berada disisinya".

Teringat saya pada bait kata-kata hikmah yang sering juga saya terbaca..

"Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu,...Masakan Dia sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Dia tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu...Tapi mungkin itulah yang Dia mahu, kerana dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk didekati dan akrab dengannya..."

6:36 PTG

bila mata sudah celik kembali

Dicatat oleh fazafillah

Apa sebenarnya ye....orang selalu buat blog, kekadang ada yang ceritakan tentang kehidupan seharian..dan ada setengah pulak yang berpuisi dan bercerpen dalam blog, dan ada juga yang berpolitik dalam blog dan ada juga yang menceritakan isu agama...macam-macam kegunaan blog kan...

Tapi blog dua lakaran satu hati nie..lebih fokus pada apa ye?...entahlah, nak kata macam mana, jarang pulak nak update...biasalah orang tak de pengalaman menulis bakat pun tak de...takpelah...mungkin selepas nie, aku rasa nak aktiflah blog nie....selalu je kata nak aktif..tapi tak de aktif jugak...tak pelah, cubalah sikit-sikit lepas nie..

Mungkin akan menceritakan apa sahaja yang aku lakarkan bila hati dalam kesunyian..mungkin juga aku menulis ni akan jadi kenangan bila aku dah Tua nanti, takpun untuk tatapan aku hari datang...samalah tu, tapi takpelah..mungkin juga akan menjadi teman aku blog lakaran satu hati nie... ,,,:)