2 Lakaran 1 Hati

(الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر) “ Dunia ialah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.”

....Pada jalan berliku, moga Allah luruskan langkahmu.......
....tika langit dunia runtuh,moga Allah teguhkan akidahmu..
....Tika datang kesusahan,moga Allah kuatkan hatimu.......
2:35 PTG

Tiap minggu buat apa yer....

Dicatat oleh fazafillah

Sekarang nie musim berimtihan, tiap minggu ada sahaja paper yang perlu ditempuhi,minggu depan ada lagi 3 paper bagi aku,kesuntukkan masa disaat akhir beginilah selalunya..semalam dah selesai 1 paper bagi madah yang aku risau, bukan risau sebab apa, doc nyer agak menggerunkan jugak,itu bagi pendapat aku yang sentiasa berdebar-debar bila masuk kuliahnya..hari ahad nie ada lagi 1 paper bagi madah yang sama,kenelah aku bekerja keras lagi..masa begitu pantas berlalu,siang pendek malam panjang,begitulah dugaan yang harus ku tempuhi..

Habis sahaja kelas pagi, aku berehat sementara menuggu kelas petang.tiap hari khamis, aku akan pergi kelas petang, dalam pengajian tu, akulah seorang pelajar malizi yang lain semua makcik arab yang duduk berdekatan dan adalah jugak 2 remaja yang mengikuti pengajian tue,aku rasa seronok bila bersama mereka,menegur kesilapan aku, walaupun bahasa arab nie masih belum mantap lagi, fahamlah apa yang makcik arab nie kata, dan hari rabu pulak pergi rumah ummu hanadi belajar dengan die sorang2 jugak tue, nasiblah rumah ummu hanidi nie berdepan dengan rumah sewa aku jugak..walaupun ummu nie garang tapi kerana belajar aku kuatkan jugak,walaupun ada rasa gerun jugak..biasalah bila kita nak mencari ilmu kenalah redah dugaan macammana sekalipun..rutin harian tiap-tiap minggu selama 3 bulan nie...

sebenarnya aku suka bergaul dengan makcik lebih tua umur dari aku,sejak dari malaysia lagi memang aku suka bergaul dan bersembang dengan makcik yang lebih meningkat umurnya..dulu selalu ikut mak bersama kawan-kawan mak..sampai ke sini pun aku jadi rindu nak bergaul bersembang ngan golongan yang sebaya macam mak..sampailah ketika aku pergi masjid jumpalah golongan-golongan yang membuat aku tersenyum melihat mereka sembang,berseloro,ketawa dan macam-macam lagi...rindunya aku pada mak bila lihat muka makcik arab kat sini ada iras-iras muka mak aku...kekadang rasa terubat rindu tue bila bersama dengan mereka...itulah masa yang aku habiskan petang-petang bila hari kuliah..:)

Kekadang duduk rumah pun borin,duk dalam bilik tido tambah musim sejuk nie..:) sejak akhir-akhir nie..banyak aku menghabiskan masa menilai melihat memerhati memahami mendiamkan diri dengan keadaan sekeliling..ahad nie ada paper lagi,aku kene habiskan baca kalau tak baca melopongla aku nanti nak jawab .....ada masa nak menulis lagi...aku bukan pandai menulis, tapi sedang ingin mencuba sesuatu....:)

0 ulasan:

Catat Komen